Wat is storytelling?

In ’t kort? Verhalen vertellen.

Maar als het ook wat uitgebreider mag, dan omschrijf ik storytelling, en in het bijzonder corporate storytelling, graag als het vertellen van verhalen (ja, toch wel) om je boodschap over te brengen – denk aan de visie van je bedrijf, de waarden waar jullie voor staan -, om je punt te maken – we hebben winst gemaakt -, om mensen aan je merk te binden – o, ik moet die nieuwste iPhone gewoon hebben!

Met storytelling kun je dus een sterk imago neerzetten en je bedrijf een gezicht geven. Want over vijf jaar zijn de cijfers van 2020 al vergeten, maar het verhaal dat je errond breide, waarschijnlijk niet.

Storytelling op de werkvloer

Storytelling is up-and-coming in de bedrijfswereld, zeker nu we met z’n allen veel vaker van thuis uit werken. Als bedrijfsleider zie je je mensen niet meer zo vaak, kun je niet zo gemakkelijk meer de temperatuur nemen op de werkvloer en is het een stuk moeilijker geworden om je boodschap over te brengen.

In dat geval is storytelling de ideale manier om het samenhorigheidsgevoel te versterken (een voor allen, allen voor een, zoiets) en je werknemers weer bij het bedrijf te betrekken, zodat ze opnieuw 100% weten waarom ze het allemaal doen. Krachtige tool, toch?

En voor mijn klanten?

Feiten en cijfers zijn mooi (zeker als ze goed zijn), maar zodra ze opgesomd zijn, zijn ze alweer vergeten. Ze zijn nogal, ahum, droog, zal ik maar zeggen (om ze niet saai te noemen). Als je mensen vandaag de dag wilt blijven boeien, moet je hun aandacht grijpen en niet meer loslaten. Dat kan met beelden, maar dus ook met een verhaal. Een verhaal blijft hangen. Met een verhaal kun je je klant raken, zodat hij denkt, ‘Ja, daar wil ik deel van uitmaken!’ Want een goed verhaal doet je hart sneller kloppen.

Waarom een verhaal?

Redenen genoeg! Ik geef je er 3:

  • Verhalen roepen beelden en emoties op (als je ze goed vertelt) en als er één ding is dat mensen in gang kan doen schieten, dan zijn het wel emoties. De luisteraar leeft zich in het verhaal in, projecteert het op zijn eigen leven en vergeet het nooit meer. Ik geef je een voorbeeldje, als er een ongeluk gebeurt, dan willen mensen veel liever horen over het jonge slachtoffer (dat hadden wij kunnen zijn), dan over het mankement aan zijn auto.
  • Mensen zijn van nature verhalenvertellers. De eerste pareltjes van storytelling vind je bijvoorbeeld op de muren van de grotten van Lascaux. Het zit dus in ons bloed, in ons DNA. We zijn als het ware voorgeprogrammeerd om informatie in de vorm van een verhaal veel beter te onthouden. Met hun rotstekeningen vertelden onze voorouders elkaar waar ze welke dieren konden vinden en meteen ging het bloed van de jagers sneller stromen.
  • Je houdt de luisteraar bij de les. Mondjesmaat geef je prijs wat je wilt vertellen. Als je het volgens de regels van de kunst doet, dan hangt je publiek aan je lippen. Waarom denk je dat we met z’n allen detectiveseries bingewatchen op Netflix?

Waar kun je storytelling gebruiken?

Eigenlijk kun je storytelling op heel veel domeinen inzetten. Dat kan heel klein, bijvoorbeeld om de nieuwe werknemer kennis te laten maken met hoe jullie in het bedrijf met elkaar omgaan. Maar het kan ook groots, denk aan Apple (zoek op YouTube maar eens het filmpje van Steve Jobs die de eerste iPhone aankondigt in 2007) en Coca-Cola, meesters in storytelling. Die laatste verpakt zijn merk in een prachtig filmpje van enkele minuten, waar we allemaal aan verslingerd zijn. Dit is de commercial voor kerst 2020, geniet je even mee?

https://www.youtube.com/watch?v=yg4Mq5EAEzw

Hoe begin ik eraan?

Zoals elk succesrecept begint ook storytelling met de juiste ingrediënten:

  • Een hoofdpersonage (maak er gerust je klant van, want tenslotte gaat het allemaal om hem). Je mag er zeker ook een paar personages omheen verzinnen, misschien wel jijzelf als stille gids die hem de juiste kant opstuurt.
  • De prijs, dat wat je klant graag wil. Vergis je niet, dit is niet wat jij aanbiedt! Hier moet je echt de drijfveer van de klant in zien, waarvoor hij uit bed komt. Laten we zeggen, hij wil een flitsende website met een mooie Over Ons-pagina, waarin de missie van zijn bedrijf op een meeslepende manier wordt verteld. Hij ziet het al helemaal voor zich.
  • Het probleem, want een verhaal zonder conflict, dat leest niemand. Het moet moeilijk zijn, we willen ons hoofdpersonage zien lijden. Want ook in het echte leven hebben we niets voor niets. In ons voorbeeld is dat hoe onze potentiële klant worstelt met het op de juiste manier onder woorden brengen van waar zijn bedrijf nu precies voor staat. We willen zien hoe hij de ene volgekrabbelde prop na de andere naast de papiermand mikt, hoe hij ’s nachts ijsbeert en ’s ochtends met donkere wallen in de spiegel kijkt, de wanhoop nabij. Dit gaat nooit lukken.
  • De oplossing, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben, om die te zien aankomen. Want hoe leuk een goeie crisis ook is om naar te kijken, eigenlijk willen we maar al te graag dat het goed komt. We willen niets liever dan dat ons hoofdpersonage eindelijk kan pronken met zijn prachtige website – en dat zijn vrouw niet meer uit haar slaap wordt gehouden. Dus, tadaaa, komt er een copywriter|storyteller op zijn pad. Zij heeft de gave om in het hoofd van onze klant te kijken, om zonder woorden te weten waar hij naartoe wil en hem dat op een schoteltje aan te reiken.
  • Het eindresultaat, dat willen we natuurlijk ook nog weten. Heeft onze klant de mooie Over Ons gekregen die hij wilde?

Ik kan voor jou de oplossing zijn in bovenstaande opsomming – of wat had je gedacht …

Ook zin om het nieuwe jaar straks af te trappen met een sterk staaltje storytelling?

Laat het me weten, dan vertellen we samen een prachtig verhaal!